arrow_drop_up arrow_drop_down
De ISO 9001 norm: wereldwijd kwaliteitsmanagement
13 oktober 2020 

De ISO 9001 norm: wereldwijd kwaliteitsmanagement

Veel normen binnen ISO-certificeringen richten zich op kwaliteitsmanagement, maar de belangrijkste en meest inzette norm is ISO 9001. Deze norm bestaat al sinds 1987, maar wordt ongeveer om de 7 jaar geüpdatet. Wil je nu een certificaat behalen? Dan volg je de processen van ISO 9001: 2015. Dit betekent kortweg de ISO 9001 norm die een update heeft gekregen in 2015.

Het doel van kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001

Het doel van het kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001, is om de organisatie gericht bezig te laten zijn met continue verbetering. Hierdoor verhoog je als organisatie de tevredenheid van de klant. De norm is zo ingericht, dat het aandacht besteedt van input tot output. Oftewel: het hele proces van klanteis tot het geleverde product of dienst staat centraal. Tijdens het doorlopen van de ISO 9001 stappen komt het gehele werkproces van de organisatie aan de orde, in combinatie met bijkomende factoren. Deze factoren ondersteunen de organisatie richting continue verbetering.

Kwaliteitsmanagement volgens de eisen van ISO 9001

In het verleden waren het vooral de grote organisaties die aandacht besteedden aan kwaliteitsmanagement volgens de eisen van ISO 9001. De trend van afgelopen jaren is dat steeds meer kleinere en middelgrote bedrijven aandacht besteden aan goed kwaliteitsmanagement. Niet geheel zonder reden. Overheden, zorgverzekeraars en klanten eisen steeds vaker dat partijen met wie zij samenwerken in het bezit zijn van een ISO 9001 certificaat. Tijdens een aanbesteding moet een organisatie in het bezit zijn van een aantoonbaar goed lopend kwaliteitsmanagementsysteem, zodat producten en diensten zorgvuldig worden geproduceerd. Voor de middelgrote en kleinere bedrijven is een ISO 9001 certificaat een kans om meer klanten te werven.

ISO 9001 voor kleinere organisaties

Voor kleine organisaties is een ISO 9001 implementatie niet complex. Processen hebben vaker korte lijntjes en men weet wat er binnen de organisatie speelt. Een ISO-norm is wereldwijd erkend en overal hetzelfde, waardoor de norm algemeen en in een paar kernzinnen is geschreven. De interpretatie van de norm kan moeilijk zijn, vooral voor medewerkers die niet bekend zijn met ISO 9001. Een goede interpretatie is een belangrijk onderdeel om een goed managementsysteem op te zetten en bij het behalen van een ISO-certificaat.

Zelf een kwaliteitsmanagementsysteem opzetten met My ISO Genius

Voor de ondersteuning van de implementatie, wordt er vaak gebruik gemaakt van een externe consultant. Voor kleine bedrijven kan dit een (te) grote investering zijn. Vandaag de dag is het mogelijk om de implementatie uit te voeren met ondersteuning van een online tool, My ISO Genius. De tool zorgt ervoor dat organisaties zelf een kwaliteitsmanagementsysteem opzetten, volgens de ISO 9001 richtlijnen. My ISO Genius helpt met de juiste interpretatie van de normeisen en dat men de norm ook echt begrijpt. Het zelfstandig opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem wordt heel eenvoudig. Met de juiste voorbeelden en formats, is de organisatie helemaal klaar voor een ISO 9001 certificaat.

Over de schrijver
Reactie plaatsen