arrow_drop_up arrow_drop_down
Kwaliteitsmanagement binnen jouw bedrijf; hoe pak je het aan?
13 oktober 2020 

Kwaliteitsmanagement binnen jouw bedrijf; hoe pak je het aan?

Kwaliteit, een onderwerp dat binnen veel organisaties hoog in het vaandel staat. We willen allemaal de beste kwaliteit, maar wat hebben we daarvoor over? De ultieme afweging is de prijs/kwaliteit verhouding. Mensen zijn bereid om meer geld uit te geven als de kwaliteit in orde is van een product of dienst. In vakjargon noemen we dat ‘kwaliteitsmanagement’. Hoe organiseer je dit nou goed binnen jouw bedrijf? Wereldwijd het meest gebruikte systeem hiervoor is ISO 9001.

Waar staat kwaliteitsmanagement voor?

Een veel gehoorde vraag is waar kwaliteitsmanagement nou voor staat. Een willekeurige definitie die op het internet te vinden is, leert ons dat kwaliteitsmanagement staat voor ‘‘het organiseren van maatregelen om ervoor te zorgen dat er wordt voldaan aan de behoefte en verwachtingen (van de klant)’’. Een CEO zou hieraan toevoegen ‘‘om risico’s dusdanig te beheersen dat de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd blijft’’. De definitie van kwaliteitsmanagement is de onderliggende gedachte van ISO 9001. Voldoen aan de interne en externe verwachtingen en het organiseren van een goed risicobeheersingssysteem.

Wat betekent kwaliteit voor jouw bedrijf?

Een belangrijke stap voor organisaties in een groeifase of startups is identificeren wat kwaliteit voor jullie bedrijf betekent. Vaak denkt men dat kwaliteit zich vooral richt op het beste product of de beste dienst op de markt zetten, maar dit kan veel breder worden geïnterpreteerd. Zo kan kwaliteit staan voor een hoog maatschappelijk belang, efficiënt te werk gaan of een zo groot mogelijke groei realiseren. In dit geval bestaat er geen goed of fout, als je maar eerlijk durft te zijn naar jezelf en de organisatie.

Bouw aan je missie en visie met ISO 9001

Een kwaliteitsmanagementsysteem begint met het uitdragen van een eerlijke missie en visie. Wie willen wij zijn en wat willen we nastreven? Eerlijk zijn zorgt ervoor dat je potentiële klanten aantrekt, die beter bij jouw organisatie passen. ISO 9001 is een perfecte bouwsteen om het fundament rondom de missie en visie verder te bouwen. Daarnaast zorgt de norm dat de processen binnen de organisatie geoptimaliseerd zijn, zodat het kwaliteitsmanagementsysteem een onderdeel van het bedrijf wordt.

Verbeter jouw organisatie met een goed kwaliteitsmanagementsysteem

In het verleden werd ISO 9001 vaak gezien als een marketingpapiertje: ‘‘Kijk eens wat wij hebben, wij zijn goed’’. Binnen de organisatie werd iemand naar voren geschoven om de norm goed te implementeren en de rest van de werknemers wilde er het liefst niets mee te maken hebben. We zien dat deze gedachte sterk aan het veranderen is en dat komt mede door de veranderende eisen van ISO 9001. De laatste versie van de norm is ISO 9001:2015 en in deze versie hebben de eisen van de norm een betere aansluiting gevonden met de kernactiviteiten van de organisaties. Het implementeren van de norm wordt nu gezien als een verbetering in plaats van een extra last. Organisaties zijn zich steeds meer bewust van een goed kwaliteitsmanagement en willen bezig blijven met het verbeteren van het systeem.

Implementeer ISO 9001 met My ISO Genius

Om dit goed te organiseren binnen jouw organisatie, kun je gebruik maken van de handige online tool My ISO Genius. My ISO Genius ondersteunt organisaties in de uitleg van de normeisen, geeft praktische tips en levert handige formats. Hierdoor wordt het heel eenvoudig om ISO 9001 zelf te implementeren. De online tool helpt jou de juiste inrichting en structuur van de norm, zodat het kwaliteitsmanagementsysteem perfect wordt ingevuld voor jouw organisatie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen